Kunskapsbank
Mindset ligger alltid i framkant gällande forskning och utveckling.
Ledarskapet är grunden för att skapa nöjda medarbetare
Grunden för framgångsrika företag är nöjda och motiverade medarbetare. Hur kan man genom ledarskap lyckas med tydlig målstyrning, samtidigt som man skapar nöjda medarbetare?
Få av oss har något att invända mot högre lön eller generösare förmåner. Men tror vi verkligen att detta är receptet för att som arbetsgivare attrahera, utveckla och behålla nöjda medarbetare?
Ur mitt perspektiv handlar det snarare om en ömsesidig konkurrenskraft. Som arbetsgivare behöver man inte alltid erbjuda den högsta lönen, finaste förmånerna eller det flottaste kontoret. Man måste dock vara tillräckligt konkurrenskraftig över tid. Att vara konkurrenskraftig gäller givetvis även för medarbetaren. Om ena parten inte är tillräckligt konkurrenskraftig kommer den andra parten, förr eller senare, att vilja bryta anställningsavtalet.
Hur blir man då en konkurrenskraftig arbetsgivare? Undersökning på undersökning visar att den absolut vanligaste anledningen till att en medarbetare slutar på en arbetsplats är att de inte längre utvecklas. De upplever att de får arbeta med samma arbetsuppgifter dag ut och dag in. Detta skapar en tristess och avsaknad av stimulans.
I likhet med stearinljus och glödlampor tror jag att de flesta människors motivation på en arbetsplats har en ”brinntid”. En brinntid som förkortas om ens arbetsuppgifter inte uppmärksammas, upplevs som väsentliga eller om man inte erbjuds möjlighet att utvecklas. När denna brinntid tagit slut vill man arbeta med nya saker.
För att råda bot på detta bör varje medarbetare ha ett tydligt mål som understöds av en plan för hur de ska nå sitt uppsatta mål. Detta gör att medarbetaren känner sig viktig och betydelsefull. Genom att som ledare följa upp medarbetarens mål och plan får hon också ett kvitto på sin prestation och känner sig uppskattad och motiverad.
Ett tydligt ledarskap med en varm feedbackkultur och regelbunden uppföljning gör att medarbetaren känner sig trygg, vilket inte sällan leder till att företaget överträffar sina mål med tillväxt som följd.
Ett företag i tillväxt har dessutom större möjligheter att erbjuda sina medarbetare nya och stimulerande roller vilket gör att medarbetarna utvecklas och trivs. Dessutom har de medarbetare som lyckats nå sina mål ofta höjt sin kompetens och är redo för nya utmaningar.
Jag är övertygad om att många företag avsevärt kan förbättra sin prestationsförmåga genom att följa ovanstående råd och aktivt arbeta med att utveckla ledarskapet.
Att ha nöjda medarbetare är inte kostsamt för företaget. Det är grundfundamentet för att lyckas externt och ett helt affärsmässigt och strategiskt beslut.
Niklas Harging
vd, Mindset
Kategorier
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?
Andra inlägg inom Artiklar
Artiklar
Högt NPS-resultat – en bekräftelse på vårt engagemang för kundframgång.
Vi är mycket glada och stolta över att kunna dela vårt senaste resultat från Net Promoter Score (NPS) – en imponerande poäng på 85. Detta resultat speglar vårt kontinuerliga arbete med att leverera högsta möjliga värde till våra kunder och vår strävan att ständigt förbättras för att möta deras behov. Vad är NPS och varför […]
Artiklar
Högpresterande Lärresor – En Modern Metodik
Mer än någonsin förlitar sig verksamheter på stöd från utbildning för att genomdriva strategi och förändring. Samtidigt är de flesta utbildningar idag utformade som “tillfällen” med låg relevans för deltagaren och utan någon tydlig förväntan på att det man lärt sig ska användas i verksamheten. De engagerar inte deltagarna i en meningsfull och effektiv förbättringsprocess. […]