Kundcase

Orkla

Orkla är en ledande leverantör av varumärkeskonsumtionsvaror till dagligvaruhandeln, restaurangsektorn, specialbutiker och apotek. Orkla har 18 000 medarbetare och deras produkter säljs i över 100 länder.

Orkla

För att genomföra strategin och påskynda förändringen behövde Orkla utveckla sin försäljning.

Orkla ASA är en ledande leverantör av varumärkesprodukter till "Fast-Moving Consumer Goods (FMCG)"-marknader. Med sina 300 varumärken och tolv portfoliobolag täcker Orkla ett brett spektrum av produkter som distribueras till över 100 länder världen över. Konsumenternas beteenden, preferenser, förväntningar och köpmönster förändras snabbt på alla lokala marknader och inom hela branschen, framförallt genom den förändrade digitaliseringen.

För att säkerställa att de bibehåller och ökar sin marknadsposition insåg Orkla tidigt vikten av att skapa en djup förståelse för konsumenterna på de marknader och inom de produktkategorier där de verkar. Orklas Key Account Managers spelar en central roll i att bygga och vårda kundpartnerskap, vilket drev behovet av att skapa en serie utvecklingsspår inom en helt ny försäljningsakademi.

Orkla fattade beslut om att utveckla en central Orkla Sales Academy för att skapa en harmoniserad säljorganisation i världsklass. För att uppnå detta mål valde de att samarbeta med Mindset.

Programmen utformades som "inlärningsresor för höga prestationer" med målet att driva tillämpning av önskvärda beteenden och därigenom påskynda genomförandet av strategin och den organisatoriska förändringen. För att dra full nytta av fördelarna krävdes en noggrann utformning av lämpliga uppgifter som stöttar effektivt lärande och samtidigt skapar önskat resultat.

Akademin består av flera olika utvecklingsprogram som sträcker sig över tid. Varje program innehåller en blandning av olika komponenter, såsom korta teoridelar, tillämpningsuppgifter på jobbet och diskussioner i små grupper, där sammanfattande presentationer delas med resten av deltagarna. Varje deltagare skapar en personlig affärsplan som tydligt kopplar till deras finansiella mål vilket följs upp under programmens gång.

Fakta om lösningen

  • Ökade finansiella resultat och starkare kundrelationer
  • Personliga affärsplaner kopplades till finansiella mål
  • Stor internationell målgrupp
  • Driver önskad strategi och önskade förändringar
  • Alla aktiviteter sker i linje med Orklas värderinga
  • Skapade en digital akademi för säljutveckling

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Relaterade kundcase & Lösningar